Învățatul îți poate schimba structura creierului mai mult decât credeai
Primii ani din viață sunt cei în care creierul se dezvoltă cel mai mult și formează conexiuni care vor avea un impact major asupra modului în care copilul/viitorul adult își va exprima sentimentele și va deprinde noi abilități.
Oamenii de știință presupun că structura anatomică a conexiunilor neuronale formează baza pentru modul în care copiii identifică literele și recunosc cuvintele. Cu alte cuvinte, arhitectura creierului poate determina cine va avea probleme cu cititul, inclusiv copiii cu dislexie. Dar predarea poate schimba asta, potrivit unui studiu.
Utilizând măsurători MRI, cercetătorii au arătat că cei care aveau probleme cu cititul au prezentat o întărire a circuitelor neuronale, după doar opt săptămâni de lecții specializate. De asemenea, performanțele de citire li s-au îmbunătățit după acea perioadă.
Studiul care apare în jurnalul „Nature Communications” este primul care măsoară materia albă în timpul unei intervenții educaționale intense și leagă capacitatea de învățare a copiilor cu flexibilitatea creierului.
„Procesul de educare a unui copil schimbă fizic creierul”, a declarat Jason Yeatman, profesor asistent la Universitatea din Washington. Cercetătorii au precizat că au detectat schimbări în conexiunile creierului în doar câteva săptămâni de la începutul programului de învățare. Ei au spus că este subapreciat faptul că profesorii sunt ingineri ai creierului care îi ajută pe copii să construiască noi circuite cerebrale pentru aptitudini academice importante cum ar fi lectura.
Studiul s-a axat pe trei zone ale materiei albe -regiuni bogate în conexiuni neuronale. După cele opt săptămâni de instruire intensă a celor cu probleme de citire, două din cele trei zone au arătat dovezi ale modificărilor structurale – o densitate mai mare a materiei albe și legături mai organizate.